
 
 

   
   
   
   
   
   
   
   
 

 

 

 

 

   
   

Background to “Assessing Russian Activities and Intentions 
in Recent US Elections”: The Analytic Process and Cyber 

Incident Attribution 
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
    
   
   
   
   
   
   
   
   

 

6 January 2017 



1 

Background to “Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US 
Elections”: The Analytic Process and Cyber Incident Attribution 

“Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections” is a declassified version of a highly 
classified assessment that has been provided to the President and to recipients approved by the 
President.   

x The Intelligence Community rarely can publicly reveal the full extent of its knowledge or the precise 
bases for its assessments, as the release of such information would reveal sensitive sources or 
methods and imperil the ability to collect critical foreign intelligence in the future. 

x Thus, while the conclusions in the report are all reflected in the classified assessment, the declassified 
report does not and cannot include the full supporting information, including specific intelligence and 
sources and methods. 

The Analytic Process 

The mission of the Intelligence Community is to seek to reduce the uncertainty surrounding foreign 
activities, capabilities, or leaders’ intentions.  This objective is difficult to achieve when seeking to 
understand complex issues on which foreign actors go to extraordinary lengths to hide or obfuscate their 
activities.   

x On these issues of great importance to US national security, the goal of intelligence analysis is to 
provide assessments to decisionmakers that are intellectually rigorous, objective, timely, and useful, 
and that adhere to tradecraft standards.   

x The tradecraft standards for analytic products have been refined over the past ten years.  These 
standards include describing sources (including their reliability and access to the information they 
provide), clearly expressing uncertainty, distinguishing between underlying information and analysts’ 
judgments and assumptions, exploring alternatives, demonstrating relevance to the customer, using 
strong and transparent logic, and explaining change or consistency in judgments over time.   

x Applying these standards helps ensure that the Intelligence Community provides US policymakers, 
warfighters, and operators with the best and most accurate insight, warning, and context, as well as 
potential opportunities to advance US national security.   

Intelligence Community analysts integrate information from a wide range of sources, including human 
sources, technical collection, and open source information, and apply specialized skills and structured 
analytic tools to draw inferences informed by the data available, relevant past activity, and logic and 
reasoning to provide insight into what is happening and the prospects for the future.   

x A critical part of the analyst’s task is to explain uncertainties associated with major judgments based 
on the quantity and quality of the source material, information gaps, and the complexity of the issue.   

x When Intelligence Community analysts use words such as “we assess” or “we judge,” they are 
conveying an analytic assessment or judgment.   

x Some analytic judgments are based directly on collected information; others rest on previous 
judgments, which serve as building blocks in rigorous analysis.  In either type of judgment, the 
tradecraft standards outlined above ensure that analysts have an appropriate basis for the judgment.  



2 

x Intelligence Community judgments often include two important elements: judgments of how likely it 
is that something has happened or will happen (using terms such as “likely” or “unlikely”) and 
confidence levels in those judgments (low, moderate, and high) that refer to the evidentiary basis, 
logic and reasoning, and precedents that underpin the judgments. 

Determining Attribution in Cyber Incidents 

The nature of cyberspace makes attribution of cyber operations difficult but not impossible.  Every kind of 
cyber operation—malicious or not—leaves a trail.  US Intelligence Community analysts use this 
information, their constantly growing knowledge base of previous events and known malicious actors, and 
their knowledge of how these malicious actors work and the tools that they use, to attempt to trace these 
operations back to their source.  In every case, they apply the same tradecraft standards described in the 
Analytic Process above.   

x Analysts consider a series of questions to assess how the information compares with existing 
knowledge and adjust their confidence in their judgments as appropriate to account for any 
alternative hypotheses and ambiguities.   

x An assessment of attribution usually is not a simple statement of who conducted an operation, but 
rather a series of judgments that describe whether it was an isolated incident, who was the likely 
perpetrator, that perpetrator’s possible motivations, and whether a foreign government had a role in 
ordering or leading the operation. 

 



This report is a downgraded version of a more sensitive assessment; its conclusions are identical to those in the more sensitive 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

TOP SECRET//HCS-P/SI-G//ORCON/NOFORN/FISA 

 
This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 

assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 
 

 

Assessing Russian Activities and Intentions in 
Recent US Elections 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

ICA 2017-01D  |  6 January 2017 
 

 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

This page intentionally left blank. 
 

 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

i 

Scope and Sourcing 

Information available as of 29 December 2016 was used in the preparation of this product. 
 
Scope  

This report includes an analytic assessment drafted and coordinated among The Central Intelligence 
Agency (CIA), The Federal Bureau of Investigation (FBI), and The National Security Agency (NSA), which 
draws on intelligence information collected and disseminated by those three agencies.  It covers the 
motivation and scope of Moscow’s intentions regarding US elections and Moscow’s use of cyber tools 
and media campaigns to influence US public opinion.  The assessment focuses on activities aimed at the 
2016 US presidential election and draws on our understanding of previous Russian influence operations.  
When we use the term “we” it refers to an assessment by all three agencies. 
 
x This report is a declassified version of a highly classified assessment.  This document’s conclusions are 

identical to the highly classified assessment, but this document does not include the full supporting 
information, including specific intelligence on key elements of the influence campaign.  Given the 
redactions, we made minor edits purely for readability and flow. 

We did not make an assessment of the impact that Russian activities had on the outcome of the 2016 
election.  The US Intelligence Community is charged with monitoring and assessing the intentions, 
capabilities, and actions of foreign actors; it does not analyze US political processes or US public opinion.  

x New information continues to emerge, providing increased insight into Russian activities.   

Sourcing 

Many of the key judgments in this assessment rely on a body of reporting from multiple sources that are 
consistent with our understanding of Russian behavior.  Insights into Russian efforts—including specific 
cyber operations—and Russian views of key US players derive from multiple corroborating sources. 

Some of our judgments about Kremlin preferences and intent are drawn from the behavior of Kremlin-
loyal political figures, state media, and pro-Kremlin social media actors, all of whom the Kremlin either 
directly uses to convey messages or who are answerable to the Kremlin.  The Russian leadership invests 
significant resources in both foreign and domestic propaganda and places a premium on transmitting 
what it views as consistent, self-reinforcing narratives regarding its desires and redlines, whether on 
Ukraine, Syria, or relations with the United States.



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

ii 

Assessing Russian Activities and Intentions in 
Recent US Elections 

ICA 2017-01D 
6 January 2017 

Key Judgments 

Russian efforts to influence the 2016 US presidential election represent the most recent expression 
of Moscow’s longstanding desire to undermine the US-led liberal democratic order, but these 
activities demonstrated a significant escalation in directness, level of activity, and scope of effort 
compared to previous operations. 

We assess Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US 
presidential election.  Russia’s goals were to undermine public faith in the US democratic process, 
denigrate Secretary Clinton, and harm her electability and potential presidency.  We further assess 
Putin and the Russian Government developed a clear preference for President-elect Trump.  We 
have high confidence in these judgments. 

x We also assess Putin and the Russian Government aspired to help President-elect Trump’s 
election chances when possible by discrediting Secretary Clinton and publicly contrasting her 
unfavorably to him.  All three agencies agree with this judgment.  CIA and FBI have high confidence 
in this judgment; NSA has moderate confidence. 

x Moscow’s approach evolved over the course of the campaign based on Russia’s understanding of the 
electoral prospects of the two main candidates.  When it appeared to Moscow that Secretary Clinton 
was likely to win the election, the Russian influence campaign began to focus more on undermining 
her future presidency. 

x Further information has come to light since Election Day that, when combined with Russian behavior 
since early November 2016, increases our confidence in our assessments of Russian motivations and 
goals. 

Moscow’s influence campaign followed a Russian messaging strategy that blends covert 
intelligence operations—such as cyber activity—with overt efforts by Russian Government 
agencies, state-funded media, third-party intermediaries, and paid social media users or “trolls.”  
Russia, like its Soviet predecessor, has a history of conducting covert influence campaigns focused on US 
presidential elections that have used intelligence officers and agents and press placements to disparage 
candidates perceived as hostile to the Kremlin. 

x Russia’s intelligence services conducted cyber operations against targets associated with the 2016 US 
presidential election, including targets associated with both major US political parties. 
 

x We assess with high confidence that Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence 
Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

iii 

obtained in cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to 
WikiLeaks.    
 

x Russian intelligence obtained and maintained access to elements of multiple US state or local 
electoral boards.  DHS assesses that the types of systems Russian actors targeted or 
compromised were not involved in vote tallying. 
 

x Russia’s state-run propaganda machine contributed to the influence campaign by serving as a 
platform for Kremlin messaging to Russian and international audiences. 

We assess Moscow will apply lessons learned from its Putin-ordered campaign aimed at the US 
presidential election to future influence efforts worldwide, including against US allies and their 
election processes.  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

iv 

Contents 

Scope and Sourcing  
Key Judgments 
Contents 
 

i 
ii 
iv 

 

CIA/FBI/NSA Assessment: Russia’s Influence Campaign Targeting the 
2016 US Presidential Election  

 

Putin Ordered Campaign To Influence US Election 
 
Russian Campaign Was Multifaceted 
 
Influence Effort Was Boldest Yet in the US 
 
Election Operation Signals “New Normal” in Russian Influence Efforts  

1 
 

2 
 

5 
 

5 
 

Annexes  

A:  Russia—Kremlin’s TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US 
B:  Estimative Language 

6 
13 

 
 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
 
 
 
Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US 
Presidential Election  

 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
1 

Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US 
Presidential Election  

Putin Ordered Campaign To Influence US 
Election 

We assess with high confidence that Russian 
President Vladimir Putin ordered an influence 
campaign in 2016 aimed at the US presidential 
election, the consistent goals of which were to 
undermine public faith in the US democratic 
process, denigrate Secretary Clinton, and harm her 
electability and potential presidency.  We further 
assess Putin and the Russian Government 
developed a clear preference for President-elect 
Trump.  When it appeared to Moscow that 
Secretary Clinton was likely to win the election, the 
Russian influence campaign then focused on 
undermining her expected presidency.  

x We also assess Putin and the Russian 
Government aspired to help President-elect 
Trump’s election chances when possible by 
discrediting Secretary Clinton and publicly 
contrasting her unfavorably to him.  All three 
agencies agree with this judgment.  CIA and 
FBI have high confidence in this judgment; 
NSA has moderate confidence. 

x In trying to influence the US election, we assess 
the Kremlin sought to advance its longstanding 
desire to undermine the US-led liberal 
democratic order, the promotion of which 
Putin and other senior Russian leaders view as 
a threat to Russia and Putin’s regime.   

x Putin publicly pointed to the Panama Papers 
disclosure and the Olympic doping scandal as 
US-directed efforts to defame Russia, 
suggesting he sought to use disclosures to 
discredit the image of the United States and 
cast it as hypocritical. 

x Putin most likely wanted to discredit Secretary 
Clinton because he has publicly blamed her 
since 2011 for inciting mass protests against 
his regime in late 2011 and early 2012, and 
because he holds a grudge for comments he 
almost certainly saw as disparaging him. 

We assess Putin, his advisers, and the Russian 
Government developed a clear preference for 
President-elect Trump over Secretary Clinton.  

x Beginning in June, Putin’s public comments 
about the US presidential race avoided directly 
praising President-elect Trump, probably 
because Kremlin officials thought that any 
praise from Putin personally would backfire in 
the United States. Nonetheless, Putin publicly 
indicated a preference for President-elect 
Trump’s stated policy to work with Russia, and 
pro-Kremlin figures spoke highly about what 
they saw as his Russia-friendly positions on 
Syria and Ukraine. Putin publicly contrasted the 
President-elect’s approach to Russia with 
Secretary Clinton’s “aggressive rhetoric.” 

x Moscow also saw the election of President-
elect Trump as a way to achieve an 
international counterterrorism coalition against 
the Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL).   

x Putin has had many positive experiences 
working with Western political leaders whose 
business interests made them more disposed 
to deal with Russia, such as former Italian 
Prime Minister Silvio Berlusconi and former 
German Chancellor Gerhard Schroeder. 

x Putin, Russian officials, and other pro-Kremlin 
pundits stopped publicly criticizing the US 
election process as unfair almost immediately 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
2 

after the election because Moscow probably 
assessed it would be counterproductive to 
building positive relations.   

We assess the influence campaign aspired to help 
President-elect Trump’s chances of victory when 
possible by discrediting Secretary Clinton and 
publicly contrasting her unfavorably to the 
President-elect.  When it appeared to Moscow that 
Secretary Clinton was likely to win the presidency 
the Russian influence campaign focused more on 
undercutting Secretary Clinton’s legitimacy and 
crippling her presidency from its start, including by 
impugning the fairness of the election.  

x Before the election, Russian diplomats had 
publicly denounced the US electoral process 
and were prepared to publicly call into 
question the validity of the results.  Pro-
Kremlin bloggers had prepared a Twitter 
campaign, #DemocracyRIP, on election night in 
anticipation of Secretary Clinton’s victory, 
judging from their social media activity. 

Russian Campaign Was Multifaceted 

Moscow’s use of disclosures during the US election 
was unprecedented, but its influence campaign 
otherwise followed a longstanding Russian 
messaging strategy that blends covert intelligence 
operations—such as cyber activity—with overt 
efforts by Russian Government agencies, state-
funded media, third-party intermediaries, and paid 
social media users or “trolls.” 

x We assess that influence campaigns are 
approved at the highest levels of the Russian 
Government—particularly those that would be 
politically sensitive. 

x Moscow’s campaign aimed at the US election 
reflected years of investment in its capabilities, 
which Moscow has honed in the former Soviet 
states. 

x By their nature, Russian influence campaigns 
are multifaceted and designed to be deniable 
because they use a mix of agents of influence, 
cutouts, front organizations, and false-flag 
operations.  Moscow demonstrated this during 
the Ukraine crisis in 2014, when Russia 
deployed forces and advisers to eastern 
Ukraine and denied it publicly. 

The Kremlin’s campaign aimed at the US election 
featured disclosures of data obtained through 
Russian cyber operations; intrusions into US state 
and local electoral boards; and overt propaganda. 
Russian intelligence collection both informed and 
enabled the influence campaign. 

Cyber Espionage Against US Political 
Organizations.  Russia’s intelligence services 
conducted cyber operations against targets 
associated with the 2016 US presidential election, 
including targets associated with both major US 
political parties.    

We assess Russian intelligence services collected 
against the US primary campaigns, think tanks, and 
lobbying groups they viewed as likely to shape 
future US policies.  In July 2015, Russian 
intelligence gained access to Democratic National 
Committee (DNC) networks and maintained that 
access until at least June 2016.  

x The General Staff Main Intelligence Directorate 
(GRU) probably began cyber operations aimed 
at the US election by March 2016.  We assess 
that the GRU operations resulted in the 
compromise of the personal e-mail accounts of 
Democratic Party officials and political figures.  
By May, the GRU had exfiltrated large volumes 
of data from the DNC. 

Public Disclosures of Russian-Collected Data. 
We assess with high confidence that the GRU used 
the Guccifer 2.0 persona, DCLeaks.com, and 
WikiLeaks to release US victim data obtained in 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
3 

cyber operations publicly and in exclusives to 
media outlets.  

x Guccifer 2.0, who claimed to be an 
independent Romanian hacker, made multiple 
contradictory statements and false claims 
about his likely Russian identity throughout the 
election.  Press reporting suggests more than 
one person claiming to be Guccifer 2.0 
interacted with journalists.  

x Content that we assess was taken from e-mail 
accounts targeted by the GRU in March 2016 
appeared on DCLeaks.com starting in June.  

We assess with high confidence that the GRU 
relayed material it acquired from the DNC and 
senior Democratic officials to WikiLeaks.  Moscow 
most likely chose WikiLeaks because of its self-
proclaimed reputation for authenticity.  Disclosures 
through WikiLeaks did not contain any evident 
forgeries. 

x In early September, Putin said publicly it was 
important the DNC data was exposed to 
WikiLeaks, calling the search for the source of 
the leaks a distraction and denying Russian 
“state-level” involvement. 

x The Kremlin’s principal international 
propaganda outlet RT (formerly Russia Today) 
has actively collaborated with WikiLeaks.  RT’s 
editor-in-chief visited WikiLeaks founder Julian 
Assange at the Ecuadorian Embassy in London 
in August 2013, where they discussed renewing 
his broadcast contract with RT, according to 
Russian and Western media.  Russian media 
subsequently announced that RT had become 
"the only Russian media company" to partner 
with WikiLeaks and had received access to 
"new leaks of secret information."  RT routinely 
gives Assange sympathetic coverage and 
provides him a platform to denounce the 
United States. 

These election-related disclosures reflect a pattern 
of Russian intelligence using hacked information in 
targeted influence efforts against targets such as 
Olympic athletes and other foreign governments.  
Such efforts have included releasing or altering 
personal data, defacing websites, or releasing e-
mails. 

x A prominent target since the 2016 Summer 
Olympics has been the World Anti-Doping 
Agency (WADA), with leaks that we assess to 
have originated with the GRU and that have 
involved data on US athletes.  

Russia collected on some Republican-affiliated 
targets but did not conduct a comparable 
disclosure campaign.   

Russian Cyber Intrusions Into State and Local 
Electoral Boards.  Russian intelligence accessed 
elements of multiple state or local electoral boards. 
Since early 2014, Russian intelligence has 
researched US electoral processes and related 
technology and equipment.  

x DHS assesses that the types of systems we 
observed Russian actors targeting or 
compromising are not involved in vote tallying.  

Russian Propaganda Efforts. Russia’s state-run 
propaganda machine—comprised of its domestic 
media apparatus, outlets targeting global 
audiences such as RT and Sputnik, and a network 
of quasi-government trolls—contributed to the 
influence campaign by serving as a platform for 
Kremlin messaging to Russian and international 
audiences.  State-owned Russian media made 
increasingly favorable comments about President-
elect Trump as the 2016 US general and primary 
election campaigns progressed while consistently 
offering negative coverage of Secretary Clinton.  

x Starting in March 2016, Russian Government–
linked actors began openly supporting 
President-elect Trump’s candidacy in media 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
4 

aimed at English-speaking audiences.  RT and 
Sputnik—another government-funded outlet 
producing pro-Kremlin radio and online 
content in a variety of languages for 
international audiences—consistently cast 
President-elect Trump as the target of unfair 
coverage from traditional US media outlets 
that they claimed were subservient to a corrupt 
political establishment.  

x Russian media hailed President-elect Trump’s 
victory as a vindication of Putin’s advocacy of 
global populist movements—the theme of 
Putin’s annual conference for Western 
academics in October 2016—and the latest 
example of Western liberalism’s collapse. 

x Putin’s chief propagandist Dmitriy Kiselev used 
his flagship weekly newsmagazine program 
this fall to cast President-elect Trump as an 
outsider victimized by a corrupt political 
establishment and faulty democratic election 
process that aimed to prevent his election 
because of his desire to work with Moscow. 

x Pro-Kremlin proxy Vladimir Zhirinovskiy, leader 
of the nationalist Liberal Democratic Party of 
Russia, proclaimed just before the election that 
if President-elect Trump won, Russia would 
“drink champagne” in anticipation of being 
able to advance its positions on Syria and 
Ukraine. 

RT’s coverage of Secretary Clinton throughout the 
US presidential campaign was consistently negative 
and focused on her leaked e-mails and accused her 
of corruption, poor physical and mental health, and 
ties to Islamic extremism.  Some Russian officials 
echoed Russian lines for the influence campaign 
that Secretary Clinton’s election could lead to a war 
between the United States and Russia. 

x In August, Kremlin-linked political analysts 
suggested avenging negative Western reports 

on Putin by airing segments devoted to 
Secretary Clinton’s alleged health problems. 

x On 6 August, RT published an English-
language video called “Julian Assange Special: 
Do WikiLeaks Have the E-mail That’ll Put 
Clinton in Prison?” and an exclusive interview 
with Assange entitled “Clinton and ISIS Funded 
by the Same Money.”  RT’s most popular video 
on Secretary Clinton, “How 100% of the 
Clintons’ ‘Charity’ Went to…Themselves,” had 
more than 9 million views on social media 
platforms.  RT’s most popular English language 
video about the President-elect, called “Trump 
Will Not Be Permitted To Win,” featured 
Assange and had 2.2 million views. 

x For more on Russia’s past media efforts—
including portraying the 2012 US electoral 
process as undemocratic—please see Annex A: 
Russia—Kremlin's TV Seeks To Influence 
Politics, Fuel Discontent in US. 

Russia used trolls as well as RT as part of its 
influence efforts to denigrate Secretary Clinton. 
This effort amplified stories on scandals about 
Secretary Clinton and the role of WikiLeaks in the 
election campaign. 

x The likely financier of the so-called Internet 
Research Agency of professional trolls located 
in Saint Petersburg is a close Putin ally with ties 
to Russian intelligence.  

x A journalist who is a leading expert on the 
Internet Research Agency claimed that some 
social media accounts that appear to be tied to 
Russia’s professional trolls—because they 
previously were devoted to supporting Russian 
actions in Ukraine—started to advocate for 
President-elect Trump as early as December 
2015. 

  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
5 

Influence Effort Was Boldest Yet in the US  

Russia’s effort to influence the 2016 US presidential 
election represented a significant escalation in 
directness, level of activity, and scope of effort 
compared to previous operations aimed at US 
elections.  We assess the 2016 influence campaign 
reflected the Kremlin’s recognition of the 
worldwide effects that mass disclosures of US 
Government and other private data—such as those 
conducted by WikiLeaks and others—have 
achieved in recent years, and their understanding 
of the value of orchestrating such disclosures to 
maximize the impact of compromising information.  

x During the Cold War, the Soviet Union used 
intelligence officers, influence agents, forgeries, 
and press placements to disparage candidates 
perceived as hostile to the Kremlin, according 
to a former KGB archivist.  

Since the Cold War, Russian intelligence efforts 
related to US elections have primarily focused on 
foreign intelligence collection.  For decades, 
Russian and Soviet intelligence services have 
sought to collect insider information from US 
political parties that could help Russian leaders 
understand a new US administration’s plans and 
priorities. 

x The Russian Foreign Intelligence Service (SVR) 
Directorate S (Illegals) officers arrested in the 
United States in 2010 reported to Moscow 
about the 2008 election. 

x In the 1970s, the KGB recruited a Democratic 
Party activist who reported information about 
then-presidential hopeful Jimmy Carter’s 
campaign and foreign policy plans, according 
to a former KGB archivist.  

Election Operation Signals “New Normal” in 
Russian Influence Efforts 

We assess Moscow will apply lessons learned from 
its campaign aimed at the US presidential election 
to future influence efforts in the United States and 
worldwide, including against US allies and their 
election processes.  We assess the Russian 
intelligence services would have seen their election 
influence campaign as at least a qualified success 
because of their perceived ability to impact public 
discussion. 

x Putin’s public views of the disclosures suggest 
the Kremlin and the intelligence services will 
continue to consider using cyber-enabled 
disclosure operations because of their belief 
that these can accomplish Russian goals 
relatively easily without significant damage to 
Russian interests.  

x Russia has sought to influence elections across 
Europe. 

We assess Russian intelligence services will 
continue to develop capabilities to provide Putin 
with options to use against the United States, 
judging from past practice and current efforts.  
Immediately after Election Day, we assess Russian 
intelligence began a spearphishing campaign 
targeting US Government employees and 
individuals associated with US think tanks and 
NGOs in national security, defense, and foreign 
policy fields.  This campaign could provide material 
for future influence efforts as well as foreign 
intelligence collection on the incoming 
administration’s goals and plans.  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

6 

Annex A 

Russia -- Kremlin's TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US* 

RT America TV, a Kremlin-financed channel operated from within the United States, has substantially 
expanded its repertoire of programming that highlights criticism of alleged US shortcomings in democracy 
and civil liberties.  The rapid expansion of RT's operations and budget and recent candid statements by RT's 
leadership point to the channel's importance to the Kremlin as a messaging tool and indicate a Kremlin-
directed campaign to undermine faith in the US Government and fuel political protest.  The Kremlin has 
committed significant resources to expanding the channel's reach, particularly its social media footprint.  A 
reliable UK report states that RT recently was the most-watched foreign news channel in the UK.  RT 
America has positioned itself as a domestic US channel and has deliberately sought to obscure any legal ties 
to the Russian Government.   

In the runup to the 2012 US presidential election in November, English-language channel RT America -- 
created and financed by the Russian Government and part of Russian Government-sponsored RT TV (see 
textbox 1) -- intensified its usually critical coverage of the United States.  The channel portrayed the US 
electoral process as undemocratic and featured calls by US protesters for the public to rise up and "take 
this government back."   

x RT introduced two new shows -- "Breaking 
the Set" on 4 September and "Truthseeker" 
on 2 November -- both overwhelmingly 
focused on criticism of US and Western 
governments as well as the promotion of 
radical discontent.   

x From August to November 2012, RT ran 
numerous reports on alleged US election 
fraud and voting machine vulnerabilities, 
contending that US election results cannot 
be trusted and do not reflect the popular 
will.     

x In an effort to highlight the alleged "lack of 
democracy" in the United States, RT 
broadcast, hosted, and advertised third-
party candidate debates and ran reporting supportive of the political agenda of these candidates.  
The RT hosts asserted that the US two-party system does not represent the views of at least one-third 
of the population and is a "sham."      

                                                           
* This annex was originally published on 11 December 2012 by the Open Source Center, now the Open Source 
Enterprise. 

 

Messaging on RT prior to the US presidential election 
(RT, 3 November) 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
7 

x RT aired a documentary about the Occupy 
Wall Street movement on 1, 2, and  
4 November.  RT framed the movement as a 
fight against "the ruling class" and described 
the current US political system as corrupt and 
dominated by corporations.  RT advertising 
for the documentary featured Occupy 
movement calls to "take back" the 
government.  The documentary claimed that 
the US system cannot be changed 
democratically, but only through "revolution." 
After the 6 November US presidential 
election, RT aired a documentary called 
"Cultures of Protest," about active and often 
violent political resistance  (RT, 1- 
10 November). 

RT Conducts Strategic Messaging for Russian Government 

RT's criticism of the US election was the latest facet of its broader and longer-standing anti-US messaging 
likely aimed at undermining viewers' trust in US democratic procedures and undercutting US criticism of 
Russia's political system.  RT Editor in Chief Margarita Simonyan recently declared that the United States 
itself lacks democracy and that it has "no moral right to teach the rest of the world" (Kommersant,  
6 November). 

x Simonyan has characterized RT's coverage of 
the Occupy Wall Street movement as 
"information warfare" that is aimed at 
promoting popular dissatisfaction with the US 
Government.  RT created a Facebook app to 
connect Occupy Wall Street protesters via 
social media.  In addition, RT featured its own 
hosts in Occupy rallies ("Minaev Live," 10 April; 
RT, 2, 12 June).   

x RT's reports often characterize the United 
States as a "surveillance state" and allege 
widespread infringements of civil liberties, 
police brutality, and drone use (RT, 24,  
28 October, 1-10 November).    

x RT has also focused on criticism of the US 
economic system, US currency policy, alleged 
Wall Street greed, and the US national debt.  Some of RT's hosts have compared the United States to 
Imperial Rome and have predicted that government corruption and "corporate greed" will lead to US 
financial collapse (RT, 31 October, 4 November).  

 

RT new show "Truthseeker" (RT, 11 November)  

 

Simonyan steps over the White House in the 
introduction from her short-lived domestic show 
on REN TV (REN TV, 26 December 2011)  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
8 

RT broadcasts support for other Russian interests in areas such as foreign and energy policy. 

x RT runs anti-fracking programming, 
highlighting environmental issues and the 
impacts on public health.  This is likely 
reflective of the Russian Government's 
concern about the impact of fracking and 
US natural gas production on the global 
energy market and the potential challenges 
to Gazprom's profitability (5 October). 

x RT is a leading media voice opposing 
Western intervention in the Syrian conflict 
and blaming the West for waging 
"information wars" against the Syrian 
Government (RT, 10 October-9 November).   

x In an earlier example of RT's messaging in 
support of the Russian Government, during the Georgia-Russia military conflict the channel accused 
Georgians of killing civilians and organizing a genocide of the Ossetian people.  According to 
Simonyan, when "the Ministry of Defense was at war with Georgia," RT was "waging an information 
war against the entire Western world" (Kommersant, 11 July). 

In recent interviews, RT's leadership has candidly acknowledged its mission to expand its US audience and 
to expose it to Kremlin messaging.  However, the leadership rejected claims that RT interferes in US 
domestic affairs.  

x Simonyan claimed in popular arts magazine Afisha on 3 October: "It is important to have a channel 
that people get used to, and then, when needed, you show them what you need to show.  In some 
sense, not having our own foreign broadcasting is the same as not having a ministry of defense.  
When there is no war, it looks like we don't need it.  However, when there is a war, it is critical." 

x According to Simonyan, "the word 'propaganda' has a very negative connotation, but indeed, there is 
not a single international foreign TV channel that is doing something other than promotion of the 
values of the country that it is broadcasting from."  She added that "when Russia is at war, we are, of 
course, on Russia's side" (Afisha, 3 October; Kommersant, 4 July).  

x TV-Novosti director Nikolov said on 4 October to the Association of Cable Television that RT builds on 
worldwide demand for "an alternative view of the entire world."  Simonyan asserted on 3 October in 
Afisha that RT's goal is "to make an alternative channel that shares information unavailable elsewhere" 
in order to "conquer the audience" and expose it to Russian state messaging (Afisha, 3 October; 
Kommersant, 4 July).   

x On 26 May, Simonyan tweeted with irony:  "Ambassador McFaul hints that our channel is interference 
with US domestic affairs.  And we, sinful souls, were thinking that it is freedom of speech." 

  

 

RT anti-fracking reporting (RT, 5 October)  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
9 

RT Leadership Closely Tied to, Controlled by Kremlin 

RT Editor in Chief Margarita Simonyan has close ties to top Russian Government officials, especially 
Presidential Administration Deputy Chief of Staff Aleksey Gromov, who reportedly manages political TV 
coverage in Russia and is one of the founders of RT. 

x Simonyan has claimed that Gromov 
shielded her from other officials and their 
requests to air certain reports.  Russian 
media consider Simonyan to be Gromov's 
protege (Kommersant, 4 July; Dozhd TV, 
11 July).  

x Simonyan replaced Gromov on state-
owned Channel One's Board of Directors.  
Government officials, including Gromov 
and Putin's Press Secretary Peskov were 
involved in creating RT and appointing 
Simonyan (Afisha, 3 October). 

x According to Simonyan, Gromov oversees 
political coverage on TV, and he has 
periodic meetings with media managers 
where he shares classified information 
and discusses their coverage plans.  Some 
opposition journalists, including Andrey 
Loshak, claim that he also ordered media 
attacks on opposition figures 
(Kommersant, 11 July). 

The Kremlin staffs RT and closely supervises 
RT's coverage, recruiting people who can 
convey Russian strategic messaging because of their ideological beliefs. 

x The head of RT's Arabic-language service, Aydar Aganin, was rotated from the diplomatic service to 
manage RT's Arabic-language expansion, suggesting a close relationship between RT and Russia's 
foreign policy apparatus.  RT's London Bureau is managed by Darya Pushkova, the daughter of 
Aleksey Pushkov, the current chair of the Duma Russian Foreign Affairs Committee and a former 
Gorbachev speechwriter (DXB, 26 March 2009; MK.ru, 13 March 2006).  

x According to Simonyan, the Russian Government sets rating and viewership requirements for RT and, 
"since RT receives budget from the state, it must complete tasks given by the state."  According to 
Nikolov, RT news stories are written and edited "to become news" exclusively in RT's Moscow office 
(Dozhd TV, 11 July; AKT, 4 October).  

x In her interview with pro-Kremlin journalist Sergey Minaev, Simonyan complimented RT staff in the 
United States for passionately defending Russian positions on the air and in social media.  Simonyan 
said:  "I wish you could see…how these guys, not just on air, but on their own social networks, Twitter, 
and when giving interviews, how they defend the positions that we stand on!" ("Minaev Live,"  
10 April). 

 

Simonyan shows RT facilities to then Prime Minister 
Putin.  Simonyan was on Putin's 2012 presidential 
election campaign staff in Moscow (Rospress, 22 
September 2010, Ria Novosti, 25 October 2012).    



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
10 

RT Focuses on Social Media, Building Audience 

RT aggressively advertises its social media accounts and has a significant and fast-growing social media 
footprint.  In line with its efforts to present itself as anti-mainstream and to provide viewers alternative 
news content, RT is making its social media operations a top priority, both to avoid broadcast TV 
regulations and to expand its overall audience.  

x According to RT management, RT's website receives at least 500,000 unique viewers every day.  Since 
its inception in 2005, RT videos received more than 800 million views on YouTube (1 million views per 
day), which is the highest among news outlets (see graphics for comparison with other news 
channels) (AKT, 4 October). 

x According to Simonyan, the TV audience worldwide is losing trust in traditional TV broadcasts and 
stations, while the popularity of "alternative channels" like RT or Al Jazeera grows.  RT markets itself as 
an "alternative channel" that is available via the Internet everywhere in the world, and it encourages 
interaction and social networking (Kommersant, 29 September).  

x According to Simonyan, RT uses social media to expand the reach of its political reporting and uses 
well-trained people to monitor public opinion in social media commentaries (Kommersant,  
29 September). 

x According to Nikolov, RT requires its hosts to have social media accounts, in part because social 
media allows the distribution of content that would not be allowed on television (Newreporter.org,  
11 October).  

x Simonyan claimed in her 3 October interview to independent TV channel Dozhd that Occupy Wall 
Street coverage gave RT a significant audience boost. 

The Kremlin spends $190 million a year on the distribution and dissemination of RT programming, 
focusing on hotels and satellite, terrestrial, and cable broadcasting.  The Kremlin is rapidly expanding RT's 
availability around the world and giving it a reach comparable to channels such as Al Jazeera English.  
According to Simonyan, the United Kingdom and the United States are RT's most successful markets.   RT 
does not, however, publish audience information.  

x According to market research company Nielsen, RT had the most rapid growth (40 percent) among all 
international news channels in the United States over the past year (2012).  Its audience in New York 
tripled and in Washington DC grew by 60% (Kommersant, 4 July). 

x RT claims that it is surpassing Al Jazeera in viewership in New York and Washington DC (BARB,  
20 November; RT, 21 November).   

x RT states on its website that it can reach more than 550 million people worldwide and 85 million 
people in the United States; however, it does not publicize its actual US audience numbers (RT,  
10 December). 



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
11 

 
  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
12 

Formal Disassociation From Kremlin Facilitates RT US Messaging 

RT America formally disassociates itself from the Russian Government by using a Moscow-based 
autonomous nonprofit organization to finance its US operations.  According to RT's leadership, this 
structure was set up to avoid the Foreign Agents Registration Act and to facilitate licensing abroad.  In 
addition, RT rebranded itself in 2008 to deemphasize its Russian origin. 

x According to Simonyan, RT America differs from other Russian state institutions in terms of 
ownership, but not in terms of financing.  To disassociate RT from the Russian Government, the 
federal news agency RIA Novosti established a subsidiary autonomous nonprofit organization, TV-
Novosti, using the formal independence of this company to establish and finance RT worldwide 
(Dozhd TV, 11 July). 

x Nikolov claimed that RT is an "autonomous noncommercial entity," which is "well received by foreign 
regulators" and "simplifies getting a license."  Simonyan said that RT America is not a "foreign agent" 
according to US law because it uses a US commercial organization for its broadcasts (AKT, 4 October; 
Dozhd TV, 11 July).   

x Simonyan observed that RT's original Russia-centric news reporting did not generate sufficient 
audience, so RT switched to covering international and US domestic affairs and removed the words 
"Russia Today" from the logo "to stop scaring away the audience" (Afisha, 18 October; Kommersant,  
4 July).  

x RT hires or makes contractual agreements with Westerners with views that fit its agenda and airs them 
on RT.  Simonyan said on the pro-Kremlin show "Minaev Live" on 10 April that RT has enough 
audience and money to be able to choose its hosts, and it chooses the hosts that "think like us," "are 
interested in working in the anti-mainstream," and defend RT's beliefs on social media.  Some hosts 
and journalists do not present themselves as associated with RT when interviewing people, and many 
of them have affiliations to other media and activist organizations in the United States ("Minaev Live," 
10 April). 

  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
13 

Annex B 

  



This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
14 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

This page intentionally left blank. 
 

 

  



 

 

 

This report is a declassified version of a highly classified assessment; its conclusions are identical to those in the highly classified 
assessment but this version does not include the full supporting information on key elements of the influence campaign. 

 

 
 


	WP NIC 2017-01 Assessing Russian Activities FINAL2
	MASTER ICA 2017-01D Public Version - FINAL pending DNI approval

